MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Saturday, November 6, 2010

~KEBAHAGIAAN~


Hidup ini sangat indah sekiranya diri kita sering dilimpahi dengan kebahagiaan di dunia dan di akhirat kelak...Kebahagiaan itu lahir dari perasaan dan hati yang luhur menerima seadanya dan bukan untuk meminta atau berduka tanpa mengatakan kehancuran dalam diri. Ia bererti menerima apapun yang datang, dan selalu mengatakan kepada diri sendiri “Aku bebas dalam diriku”. Kebahagiaan itu bererti membuat orang lain bahagia. Padang rumput yang penuh dengan bunga memerlukan pohon-pohon di sekelilingnya. Kelilingilah kehidupan ini dengan penuh kebahagiaan.

Kebahagiaan juga lahir dari menerima orang lain sebagaimana adanya iaitu dengan menyatakan keinginan mereka bukan sebagaimana adanya. Betapa akan membosankan hidup ini jika setiap orang adalah sama. Bukankah taman pun akan tampak janggal bila semua bunganya berwarna yang sama?

Kebahagiaan datang kepada mereka yang memberikan cintanya secara bebas, yang tidak meminta orang lain mencintai mereka terlebih dahulu. Bermurah hatilah seperti mentari yang memancarkan sinarnya tanpa terlebih dahulu bertanya apakah orang-orang patut menerima kehangatannya.

Rahsia kebahagiaan adalah menjaga agar hati Anda terbuka bagi orang lain, dan bagi pengalaman-pengalaman hidup. Hati laksana pintu sebuah rumah. Cahaya matahari hanya dapat masuk bilamana pintu rumah itu terbuka lebar. Rahsia kebahagiaan juga memahami bahawa setiap persahabatan jauh lebih berharga daripada sejenis barang, ia lebih berharga daripada menguruskan urusan sendiri, lebih berharga daripada berbohong pada kebenaran dalam setiap perkara! yang tiada prinsip dalam setiap kehidupan. Berbahagialah kamu dengan diri anda terlebih dahulu sebelum membahagiakan orang lain..

No comments:

Post a Comment