MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Saturday, November 6, 2010

Kaedah & Posisi Sihat Di Hadapan Komputer


Ketika kita menggunakan komputer dan kadang-kadang kita merasakan rasa letih, kebas khususnya dibahagian tangan, atau mata terasa penat, dan ini terjadi disebabkan oleh diri kita kerana salah dalam mengadakan posisi betul pada anggota tubuh kita.

Mungkin ada baiknya kita mulakan dari sekarang mengatur untuk letak komputer atau posisi tubuh kita ketika menggunakan komputer, tambahan lagi jika kita sering menggunakannya dan terlalu lama penggunaannya. Bagaimanakah posisi sihat tersebut? Berikut ini beberapa kaedah yang boleh kita terapkan dan amalkan :

1. POSISI TUBUH BADAN

Badan pada posisi tegak di depan komputer dan jarak pandang antara mata dan monitor antara 45-70cm.

2. LETAK POSISI KOMPUTER

Bagi pengguna komputer desktop, sesuaikan posisi keyboard, monitor, dan mouse agar kita bisa mendapatkan posisi yang sesuai untuk tubuh kita seperti dalam gambar1.

3.PENGGUNAAN "MOUSE"

Ketika menggunakan mouse usahakan agar pergelangan tangan berada pada posisi tidak tergantung atau lebih rendah dari mouse. Usahakan agar posisinya sejajar antara pergelangan tangan dan mouse. Posisi jari tangan usahakan agar selalu lurus ketika ‘idle’.

4. PENGGUNAAN "KEYBOARD"

Seperti pada penggunaan mouse, ketika menggunakan keyboard usahakan agar selalu sejajar seperti terpapar dalam gambar.

*Usaha ini perlu diamalkan serta diambil tindakan sepenuhnya untuk memastikan tubuh badan kita sihat bukan untuk dalam jangka masa yang pendek sahaja tetapi untuk ke hari tua kelak..SELAMAT MENGAMALKANNYA..

No comments:

Post a Comment