MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Friday, August 6, 2010

Seribu Langkah Menuju Destinasi Bersama Diri...


Tanggal 30hb Julai 2010..aku melangkahkan kaki ku keluar dari rumah, dan terus menuju ke dalam kereta sambil menyapa barang yang perlu dibawa bersama diri aku sepanjang perjalanan ke suatu destinasi yg aku sendiri pasti dan xpasti..huhu.. bergerak dengan membawa 9beg buah rmbutan dan penuh harapan tepat jam 8.30pg menuju ke destinasi pertamaku iaitu daerah Tangkak utk mengambil sahabatku Amir @ apex..Dalam perjalanan ke sana, aku ditahan oleh seorang pakcik yg ingin tumpang ke satu tmpt..lalu aku pn tmpgkn dia & dia bg aku 1tips..(rahsie..hanya aku&dia tau) Lepax sebentar kerana mama nye menyuruh aku mkn dlu sblm menyambung perjalanan ke kl..tekan minyak, dgr lagu smbil berbual ngn apex..tet..apex dpt msg dr shbtnye yg menyatakan ade seorg pelajar UM jth dr tgkt atas blok KK12.lalu aku dan apex pn berbicara ‘mungkin bdk tu bnh diri kot’ huh..nauzubillah.... lalu aku singgah di Putrajaya utk tukar kereta dgn adeq aku..dan aku pn sampai di UM pada jam 3.30ptg. Niat utk pergi ke taklimat MALAKOFF.. malangnye terlewat 30minit dan terlepas botol air powerbar..huhu.. kemudian aku lepax ngn apex kt KK12 utk minum ptg..lalu aku mendapat cerita dr junior2 aku, bdk meninggal dunia itu adalah pelajar ASASI UM yg plg awal smpi ke UM walaupun time tu diorg tgh cuti semester..nak tau cerita dia lbh lanjut dan menyayat hati..sila baca blog kawan baiknya “www.missbyah.blogspot.com” Abih je minum ptg tu, aku dan apex keluar dan time tu UM terlalu sesak kerana smua sibuk pulang dari kerja..lantas aku bersama apex membawa dri membawa asz & shbtnye ke Stesen Bas Bkt Jalil..Dr BJ kami keluar bersama kawan lame ke kedai makan then trs ke Danau Kota, Wangsa Maju..terubat windu aku nk jln mlm2 kat sna cam time study2 dulu..huhu..kemudian langkahkan kaki terus plg ke UM utk menjadi individu yang xtau malu seperti nomad..tumpang di bilik junior utk melelapkan mata..layan tuan pnya bilik then aku ttdo dlm kol 5pg..adoiii..cmne nk lari esok ni..

31hb Julai 2010..bgn pg utk menyertai DUATHLON 2010. Memakse diri utk bgn & mandi..akhirnye aku berjaya menyiapkan diri dan mengerakkan kaki ke Pusat Sukan utk acara tersebut..tepat jam 9.00pg acara pn bermula..selepas tamat acara..aku g mkn kt tmpt peberet aku..nasi ayam Pantai Dalam..sedap wooo dpt lepaskan gian mengidam.. then pas mkn, aku mandi di Pusat Sukan dan tidur di surau..cam pendatang asing je time tu..huhu...kemudian, aku keluar ngn apex dan kwn2 UM lame aku yg dh kje utk tonton movie kt tropicana..agak menarik cerita tu even aku mmg ngantuk sgt time tu..huhu..abih menonton movie, aku gagahkn diri dan terus pergi mkn kt tmpt spesel.. ntah mane ceruk aku dibawa..nsb bkn dirogol..huhu...tp bestla tmpt tu...ape ntah name kedai mkn tu.apepun tq my fwen cz blanje tgk movie & mkn2.huhu.. abih mkn, aku pn balik UM ngn apex...then trskan xtvt menumpang di bilik org..huhu..

1hb Ogos 2010..aku keluar mengambil asz dr Bkt Jalil then g Jln TAR..malangnye aku salah ari lol...sepatutnye kt sna kne g ari sabtu..huh..then aku g mkn kt SOGO...wa windu ku terubat cz dh lame xg sogo...tp rmai gle org..pastu aku tgk2 bju & sambar 1baju utk raye konon..huhu..Kuar je pintu sogo aku nmpk pakar Prof Fizik ni wat demo ttg hafal sifir cara kreatif..nice gile la..tanpa lengahkn mase aku pn pergi anta asz ke Puchong Perdana..teringat time mijan ade..aku slalo g sna anto dia jmpa abg dia..huh..blk dr sna..aku pn ajak apex & syakir g lpx kt The Curve then ktorg lepax kat Uptown Damansara..waa..jln sakan..wit pn kua cm air..huhu..blk dr jln2 kt sna..ktorg g mkn kt tmpt kwn lame...huhu..mmg same la cm dlu tmpt tu..xde perubahan then air dia mmg kaw2 ngn nasi lemak yg plus sambal...xabih jln g Uptown..ktorg g Downtown kt Cheras..huh...best gle dpt jln2 waktu lwt mlm..huhu..

2hb Ogos 2010..Bgn pagi gosok gigi..nk mkn roti tp xde..huhu..then aku kua lunch ngn apex kt tmpt yg aku suke gak..kt blkg Digital Mall..nasi grg ayam terbaik..xpyh mtk nasi tmbh tp mmg nasinye dh byk..huhu..then aku meneruskan perjalananku ke Tg Malim seorang diri...dalam fikiranku terbayang2 kenangan lame krn jln yg aku lalui byk memori suke & duka saat aku belajar di UPSi..sesampai aku di Tg Malim, aku terus menuju ke rumah kawan2 lame ku..junior2 sukan UM gak..huhu..terperanjat aku tgk, bdk2 1umah smuanya aku knl ‘bdk UM’ dan rumah yg diorg sewa pn kt Proton City.. bestnye ble kenang zaman stdy2 dlu..huhu..lepax smpi mlm..aku pn kuar ngn lecture aku..en fadhil bersama isterinye..aku bwa kwn aku yg mmg student dia so b5 la kami ke destinasi yg ingin dituju iaitu di Bukit Beruntung..punyalah dekat ngn UPSi..ape pn masakan mlm tu mmg terbaik la boss...org blanje kn..suke jela..huhu..byk cite yg dikongsi bersama oleh my lecture..ble kua ngn dia, mesti kua hadis2..tu yg wat aku tertarik dan sedar utk menginsafkan diri kepada jalan yang benar..Amin..rase mcm sekejap je aku kuar ngn diorg..then pulang ke proton city..niat nak blk kl smula pg tu tp!!!!....

3hb Ogos 2010...Bgn pg krn rumah dibisingi oleh bdk2 yg jakun nk pergi kuliah..huhu.. so mmg rindula zmn2 tu..lalu..aku bgn dan tgu diorg plg dr kuliah then g mkn tmpt peberet aku ngn bdk2 umh lame..malangnye kedai yg aku tuju dh kne roboh dan akhirnye aku g mkn kt tmpt kedai mkn yg dipanggil kedai ketam...huhu.. seronokla dpt imbas zmn dlu2...pas mkn kami lepax di umah then ptg tu kami men fresbie kt Tasik Proton City...pastu aku tunaikan janji aku utk pergi ke rumah shbt baik aku time prac dlu ‘hairul’...terharu sgt cz hubby dia pn sporting lyn karenah aku ngn kwn2...dpt mkn free lg smbil bual2 ksg..huhu..tq hairul and hubby nye.. kemudian kami pn plg ke rumah...

4hb Ogos 2010..Bgn pg seperti biase apabila didengari keriuhan umah tersebut dgn bdk2 yg nk g skola utk menjadi seorang guru..lalu aku pn bgn dan trs mandi utk plg ke KL...tepat jam9.30pg, aku meneruskan perjalanan dari Tg Malim ke KL.. berkeseorangan sambil ditemani kenangan silam, aku terus gagahkan dri utk jmpa kwn aku kt Hospital Sg Besi..then kami g mkn kt mapley Damansara smbil cite2 suka & duka..huhu..tq my fwen cz sudi luangkan mase & balnje mkn ayam madu..huhu.. aku meneruskan langkah ke UM utk mengambil apex di 5th College.. tanpa menoleh kiri dan kanan aku trskn perjalanan ke Port Dickson.. walaupun kt UM ade pesta konvo tp aku xde perasaan utk lame2 kt UM..nape ntah...huh...tiba saja di Port Dickson.. aku berjumpa ngn mmber lame time aku prac kt sna..Cik Fazilla & Cik Kadi..huhu... Alhamdulillah rezeki aku mrh ble, mok blanje mkn sate kjg di waktu tgh2 pns..huhu.. maklumlah org bru dpt gj 6 bln yg tertunggak...gle ar..huhu.. borak2 sambil merasa kepanasan & kerentungan..aku pn xsedar jam sudah menunjukkan kol6ptg...adoiii... jauh lg perjalanan...lalu aku meneruskan perjalanan ke Tangkak jam 6.30ptg.. sampai di Tangkak pada jam 9.30mlm, niat berjumpa student aku yg study kt Matrix Tangkak tp xkesampaian kerana dia ade claz..lalu aku menghantar apex ke rumah...mak nye menyuruh aku mkn dan ayahnye menyuruh aku tdo di rumahnye..huh..mula2 aku nk blk trs tp bile aku rasekan bdnku terlalu lth so, aku pn tdo la di sana..even penat sgt, aku leh lyn 1citer psiko smpi kol1pg..huh..then abih citer..aku pn tdo ngn nyenyak..

5hb Ogos 2010..Bgn seawal mgkin utk bergegas plg ke kg halaman..lalu aku menyapa towel yg ade dan trs mandi..sejuk sgt2..then mak apex masak ns lemak utk aku..tq makcik..huhu..pas breakfast aku pn mtk izin kat parent apex utk balik umah...then aku meneruskan perjalanan aku dgn bersendirian menuju ke Kota Tinggi..sayu, penat, gembira, kecewa, rindu...smua ade..aku pn xtahu mengapa..detik berlalu begitu pantas dan akhirnya aku smpai di Kota Tinggi dan pergi beli buah tgn kt KIPmart..huhu.. lawak btl, jln pnya jauh..tp bli buahtgn kt tmpt sendri..sesampai di rumah kesayanganku tepat jam 2ptg..lalu kwn sekerja ku mengajak aku pergi berjumpa penyelia aku utk tugasan kerja..lalu aku gagahkan diri utk keluar sehingga ptg.. Alhamdulillah aku selamat pergi & selamat pulang..banyak pengalaman serta pengajaran aku dapat sepanjang aku berada di luar sana..

No comments:

Post a Comment