MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Friday, August 5, 2011

Guru @ Cikgu!!!


Salam 1 Malaysia..
Di sini aku ingin mencoretkan sedikit pengalaman aku sepanjang bergelar seorang guru Sukan di sebuah sekolah dalam negeri Johor. Walaupun pengalaman aku menjadi guru di sekolah ini baru 10 bulan namun, banyak perkara baru yang boleh aku gunakan untuk menghadapi masa2 mendatang. Guru oh guru..Guru dulu amat berbeza dengan guru kini.. Orang cakap cikgu ni senang, relaks, banyak cuti then gaji besar!!!Tapi, semua itu adalah disebaliknya. Nak tau kenalah ceburi bidang ini terlebih dahulu. Peranan seorang guru itu kadang2 melebihi batasannya sehinggakan kajian menunjukkan hampir 40% guru mengalami gangguan mental serta mengalami masalah kesihatan seperti sakit jantung dan darah tinggi. Bagi aku tanggungjawab tetap tanggungjawab maka, aku tabahkan hati dan semangat untuk mengubah sesuatu yang mungkin tidak pasti akan berjaya bagi sesetengah pendapat guru yang lebih senior. Apepun bagi aku, perubahan sesuatu yang mungkin memberi kesan positif kepada semua pihak, akan menyebabkan banyak pihak akan tertanya dan berfikir secara bijak. Sekiranya kita mengajar bagai nak mati tapi, pelajar tidak minat belajar dan suka membuat masalah dalam kelas maka, kita harus berfikir secara logik kesan yang kita perolehi hanyalah gagal. Apakah yang perlu kita usahakan untuk menarik minat mereka ini untuk terus belajar. Bagi aku zaman sekarang sememangnya lain dengan zaman dulu. Niat pelajar2 ke sekolah untuk belajar telah bertukar menjadi niat untuk mendatangkan masalah sama ada kepada guru mahupun rakan2nya. Hal ini berlaku adalah disebabkan kemalasan serta ketidakminatan mereka untuk belajar. Tambahan lagi mereka ini mempunyai masalah disiplin tahap tinggi bermula dari rumah mereka sendiri. Oleh itu, aku ada cara tersendiri dan aku berpendapat bahawa sekolah aku mempunyai banyak bakat yang berbeza dari aspek kokurikulum berbanding dengan sesetengah sekolah yang hanya fokus terhadap akademiknya. Bagi aku, pelajar2 sekolah aku adalah unik di mana, mereka tidak minat untuk belajar tetapi mereka mempunyai minat yang berbeza iaitu sanggup berpanas untuk melakukan latihan kawad kaki, bersukan, bermain muzik serta melakukan aktiviti luar bilik darjah. Maka, dengan adanya minat mereka ini, secara tidak langsung kita boleh menarik minat mereka untuk menceburi aktiviti kokurikulum yang mereka pilih. Sebagai contoh, aku adalah seorang guru sukan maka, aku telah mewujudkan 1 Kelab Ragbi di sekolah ini utk dijadikan sebagai watak sekolah di daerah Pasir Gudang, Johor. Dengan wujudnya sukan ini maka, lebih ramai pelajar2 yang tidak minat untuk belajar akan bermain sukan ini. Secara tidak langsung, aku telah merapatkan lagi hubungan dengan pelajar2 yang bermasalah untuk belajar dan masalah disiplin di sekolah. Oleh itu, aku dapat mendisiplinkan mereka untuk terus bermain dan akhirnya apabila minat mereka ada terhadap tujuan mereka datang ke sekolah maka, disiplin mereka terus terkawal dan secara automatiknya mereka akan terus minat untuk belajar. Secara kesimpulannya, menarik minat pelajar untuk belajar adalah dengan cara melihat minat mereka terlebih dahulu dan kemudian kita boleh kawal disiplin mereka serta kesannya kepada akademik adalah positif.

No comments:

Post a Comment