MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Thursday, June 24, 2010

SpOrTs iS My LiFe..(*,*)

Istilah sukan ni macam2 kte leh tafsirkan..tapi ape yang aku leh jelaskan kt sini "Sukan merupakan aktiviti fizikal yang dilakukan untuk pelbagai tujuan bagi pertandingan, keseronokan, pembangunan, kemahiran, kecemerlangan, dan sebagainya". Di sini kite kongsi bersama kat sni adalah amalan gaya hidup kite..Cube kita bygkan mase muda ni kite lbh byk habiskan mase ngn benda2 yg xberfaedah. Contohnye men game, chatting, merempit, hisap ganja, hidu gam, bercintan xingat dunia, mencuri dan sewaktu dengannya. Kemudian, benda yg baik cam bersukan ni kite abaikan..Konon2nye dgn bersukan ni kte leh dapat banyak cedera, malulah, itamlah, penatlah, berpeluh xske lekit..huh..slh smua tu..Dari muda la kte kena jg kesihatan. Ble dah tua nnti, kite baru tau kesan & akibatnye..Semua ini akan berlaku dlm setiap kehidupan kite..Manusia xakan lari dari segala penyakit namun, kita harus pikir bahawa setiap ape yg dtg tu mesti ade sbbnye.."prevention is better than cure".

Aku memang kena hidup dengan sukan..Tanpa sukan cam hidup xbermakna..huhu.. Biarlah ape org nak kata..aku itamlah..tp ape yg penting, dalam hidup aku. Aku puas dan ape yg aku lakukan smua itu adalah benda yg akan memberikan kebaikan pada diri aku sendiri. Percayalah kepada kawan2 yg xsuke bersukan. Cube kamu berjoging dlm mase 10-15minit sehari @ sampai berpeluh pn jd la. Kesan pd awal mmg kite akan rase lesu & letih ble bgn pg. Tp bg kesan jangka masa pjg, kite akan mendapat kesihatan yg baik samaada dr segi fizikal mahupun mental. Bg aku klo xkua peluh sehari, bdn aku jd lemah & lesu, otak pn jd cm xcerdas....huhu

Aku ni seorang graduate UM in Sports Science. Then continue study in edu at UPSI in PJK. So aku mmg kne hidup ngn sukan la sng citer..Macam2 sukan dh aku ceburi cthnye Olahraga (Sprinter), Ragbi dan Boling Padang. Ni skn yg btl2 aku aktif time study kt UM tp ble kt UPSi aku leh join sukan Bola Jaring..huuhu..tula, klo kte nk bersukan..kte xleh malu & pandang rendah pd sukan lain. Dalam byk2 sukan yg aku ceburi..Sukan LawnBowls la yg banyak bg aku kenangan paling manis..3tahun mewakili UM..Hatriks terus dpt champion..even sblm tu mmg xpernah pegang bola tu..tp aku bersyukur kerana dpt team yg hebat dgn coach serta manager yg plg TERBAIK aku ade spnjg karier aku bersukan..Ucapan takziah dan sedekahkan Al Fatihah buat manager aku sekeluarga "Arwah Uncle Lobo" dan "Uncle Din" meninggal dunia kerana sakit. Semoga rohnye dicucuri rahmat hendakNya..Amin! Jasa Kalian Tetap DiKenang..Maafkan Kami Smua..

Alhamdulillah dengan ilmu aku pelajari sebelum ni, akan aku gunakan utk diri ku serta kawan2 smua bg yg ingin dptkn nasihat serba sikit maklumat ttg sukan. Kalau nk tau, aku ni dlu seorg yg tak suka mkn bnda2 berkhasiat sprt sayur, kini aku dh gemar mkn then mknn yg berkhasiat pn aku dh amalkan. Kadang2 kte leka & xpeduli dgn PIRAMID MAKANAN tu tp, sebenarnya itulah diet seimbang untuk penjagaan kesihatan tubuh badan kita. Amalkan gaya sihat dgn berjoging @ berbasikal @ berenang 3kali seminggu. Ia adalah cara terbaik utk kite capai sesuatu gaya hidup yg sihat sepanjang hayat. Jadi "AMALKAN GAYA HIDUP SIHAT SEPANJANG HAYAT"..

No comments:

Post a Comment