MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Monday, September 20, 2010

Menjelang Aidilfitri 1431H..

SEBELUM MENJELANG HARI RAYA
Rasenye dh lame aku xpost ape2 berita kat wall aku..tp, aku berasa puas raya pd thn ni cz aku dpt beraya umah kwn2 lama & jemput kwn2 dtg rumah aku..ape pun aku nk kongsi pengalaman sebelum menjelangnya Hari Raya Aidilfitri 1431H. Dua hari sebelum berhari raya, aku tlg mak aku anyam ketupat..ni hasil usaha aku sejak aku skolah dlu..sbb aku suke mencuba sesuatu yg baru..lg pn aku mula minat menganyam sbb tgk kwn aku terror gle anyam ketupat..so, aku rase tercabar sbb dia boy pn leh anyam..why not, aku xleh..huhu..

Alhamdullillah, dgn kebolehan yg dikurniakan itu, aku dpt tlg mak aku siapkn ketupat dlm 100 biji. Maklumlah duk umh je sbb xdpt posting lg. So, alang2 kt umh, berbaktilah utk keluarga..huhu..

Malam terakhir berpuasa, aku keluar ke JB ngn mmber baik aku “Muza”. Dh mmg jd tradisi kitorg ble nk raye mesti trn JB then cri brg2..huhu..even dia dh kwin pn, aku still respect with him cz xde perbezaan cm dlu.. yela wife dia pn amat memahami dan masih xde anak lagi la kata kan..

RAYA PERTAMA.
Pada raya pertama, aku berkumpul kat rumah jiran aku Dek Asz. Berbual2 smpai terlepas sembahyang raye..huhu..tu bkn tradisi then, blk rumah trs bersalam-salaman & maafan dgn keluarga. Makan2 ketupat dan lauk2 yg bermacam2, aku trs g Marhaban Blok aku. Follow sampai sembahyang Jumaat then, slps sembahyang jumaat smbg blk Marhaban. Akhirnya, selesai juga menghabiskan Marhaban Blok sebanyak 20 rumah. Pulang ke rumah dan terus bersiap beraya kat Hospital Sulatanah Aminah sebab melawat atok ku yg sakit tua..dia jela yg tinggal..

RAYA KEDUA
Kali ni, aku beraya bersama Muza, Eim (wife Muza), Naim dan Ain (awex Naim) *aku je solo..huhu.. Destinasi dituju adalah ke Air tawar 1 tempat Mak Long Muza & umah Ain then, kitorg ke Air Tawar 4 umah mmber Muza (Tumit)..beraya sambil mempelajari menanam pokok Roselle..sedap gak air dan asam dia then, dapat tapau asam Roselle. Perjalanan diteruskan ke Sg Mas (umah mmber banci aku) dan ke Bandar Mas tempat Atok Sedara Muza..kat cni la aku terlelap dan mendapat banyak ilmu serta hidayah untuk aku dan rakan2 lain kongsi bersama..ade 5 perkara yg beliau sampaikan sebelum kami pulang.
1) Tuntutlah ilmu sehingga akhir hayat krn tanpa ilmu kita akan lalai & mudah ditindas.
2) Jangan bersikap boros kerana itu amalan syaitan.
3) Setia pada yang satu seperti kita setia pada Allah S.W.T. sekiranya kita tidak jujur dan curang kepada pasangan kita maka, kita akan menerima balasan darinya.
4) Jangan bersikap kedekut dan perlu selalu menderma kerana setiap keikhlasan dalam pendermaan kita akan diberi rahmat dari pada NYA.
5) Jangan menghisap rokok kerana makanan Jin adalah asap dan tulang, sekiranya kita menghisap rokok di rumah terutama ada anak2 kecil kat rumah maka, ia mengundang bahana pada anak kecil itu.
Selepas itu, kami meneruskan perjalanan ke Tunggal (umah mmber aku) dan dapat tapau ayam kampong masak kicap. Dan kami ke umah mmber Eim kat Adela..sblm meneruskan perjalanan kami singgah makan kat Air Tawar 5, Restoran Hj Daud...punyalah rmai org..huhu..then trs ke Air Tawar 2. Sampai sna kami dipaksa makan nasi lagi..peh, pewut aku cam nk meletop..nak tolak nnti kecik ati then nk trima nnti rase tamak..adoi..huhu..akhirnya dapat gak aku plg ke rumah dgn memandu van Wak Selamad..huhu..

RAYA KEEMPAT
Istimewa raya kali ni, aku wat makan2 sikit sbb aku dpt rezeki sikit then aku dh nak posting. So, aku xmerancang pn nk wat majlis ni tp sudah suratan takdir then aku pn msg & calling la kwn2 lame utk dtg..Alhamdulillah, smuanya berjalan dgn lancar sbb, rmai kawan2 lame aku dtg..Terima Kasih byk2 untuk John, Ucop, Lan, Boy, Daus, Mamat, Moon, Izar, Jep, Are Tom, Rose, Sue, Sha, Alim & geng, Aceh Sekeluarga, Diya sekeluarga, Dayah sekeluarga dan Nani Sekeluarga. Memang terharu dgn kehadiran korang smua then, best gle dpt jumpa dan borak dgn kawan2 lama..huhu..InsyaAllah tahun dpn, kwn2 yg xdpt dtg sbb kje kali ni, aku akan wat beso2 pnya makan..im so sory 4 my fwenn yg dibritahu last mnt & xjmpt....

RAYA KESEMBILAN
Saat beraya di rumah kawan2 yg xdpt dtg umah aku sbb sibuk bekerja..pahamlah smua dh berkeluarga. Perjalanan bersama Ucop dan Lan ke Telok Sengat utk amik jeruk kt umah adeq angkat. Then, trs ke umah Atin kat Bestari Indah dan ke Kg Melayu Majidee utk menyaksikan Majlis pernikahan mmber Lan tp, ktorg terlewat dan akhirnya kami ke Taman Baiduri iaitu kawan sekerja Lan. Kemudian, kami sijejaka kesepian bergerak ke rumah John dan setiba di sana, keluarga besar John ada dtg..adoi..penuh rumah dia..huhu..selepas tu, kami bergerak ke rumah Jemi...kat sana kami berkumpul ramai2 (Jemi sekeluarga, John sekeluarga, Apex sekeluarga, Bibik sekeluarga, Atin sekeluarga, aku, Lan, Ucop je bujang..huhu) cam nak wat Marhaban plak..huhu..meriah gle then akhirnya kami menghabiskan perjalanan ke umah Apex..tinggi gle umah dia..ptot dia ngn wife dia slim..huhu...gurau je bro..next year aku g umah baru korg..huhu..apepn raya thn ni aku memang rasa bahagia sebab dapt jumpa kawan2 lama..Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin buat smua..

No comments:

Post a Comment