MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Monday, August 30, 2010

KAWAN LAGI..


Malam tadi kamu dan kawan baikmu bertengkar. Kamu membuat keputusan tak mahu bercakap dgnnya, pada keesokan harinya. Dia senyum kepadamu. Sebaliknya kamu mengetap gigimu kpdnya. Dia menceritakan perkara yg baik tentang kamu kpd kwan2nya yg lain. Kamu pula menyebarkan khabar angin mengenainya.Dia cuba mendekatimu dan menegurmu.Tapi kamu tolaknya ke tepi. Baginya kamu seorg kawan yg terbaik. Kamu pula rasa dia seorg kawan yg paling teruk pernah kamu jumpa. Dia pun menulis nota kpdmu sertan menceritakan semula kenangan manis yg pernah kamu dan dia kongsi bersama. Kamu pula menulis semua saat buruk yg kamu ingat sepanjang bersamanya. Jauh di sudut hati kamu mengasihaninya. Tapi dihatimu sudah penuh dgn kebencian. Pada keesokan harinya, kamu jumpa satu nota drpdnya: “Sahabatku, saya cuba memberitahu kamu semlm, tapi kamu tak beri peluang utk saya bercakap. Saya cuba beritahu kamu berita gembira tapi kamu takut utk mendengarnya. Saya cuba utk senyum kpdmu tapi kamu sambut senyuman saya dgn kebencian. Skrg ni keadaan saya sgt teruk dan makin teruk. Saya minta maaf sbb hari ni saya tak dpt berjumpa dgn kamu. Saya tulis surat semasa saya di hospital. Saya sudah kesuntukan masa. Oleh itu, saya ingin minta maaf sbb terpaksa beritahu kamu skrg. Saya minta maaf atas pergaduhan kita, kamu mmg seorg kawan yg hebat. Saya janji saya akan sentiasa memerhatikan kamu. Salam penuh kasihsayang, lalu kamu pun berlari ke hospital utk meminta maaf pdnya. Tapi hanya ibunya saje yg ada di situ. Ibunya menekap mukanya dgn kedua belah tgnnya. Dan dia pun menangis. Dia melutut dan berdoa supaya Tuhan kembalikan anaknya. Kamu sudah terlambat. Kamu berharap dpt beritahu kawanmu yg kamu minta maaf dan ucapkan selamat tinggal.

Pengajarannya:
Semua kawan ada masa naik dan turun. Dan kadangkala kamu perlu meminta maaf. Jgn tunggu org lain melakukannya dulu. Sbb kamu takkan tahu ape akan terjadi esok hari. Kalau kamu benar2 sygkan kawanmu dan sanggup berkawan dengannya hingga nafas terakhir, tolong tunjukkan pdnya yg kamu benar2 mempunyai hati dan perasaan kepadanya sebagai seorang sahabat sejati. Tapi jika kamu tidak buat begitu, boleh diperkatakan yg bila kamu perlukan pertolongan, tiada siapa yg akan membantu kerana kamu tidak mengingati serta menghargai pengorbanan seorang teman.

Sahabatku..Jangan bersedih...(Diambil dr petikan yg terbaik)

Kepada sahabatku yang terpalit dengan lumpuran dosa, ketahuilah bahawa kamu tidak keseorangan. Aku pun bukanlah manusia sempurna. Sama-sama kita berdosa. Sama-sama juga aku mengajak kamu untuk kembali kepada Yang Esa. Hinaan orang sekeliling kita bukanlah penutup pintu taubat-Nya.

Taubat Allah hanya tertutup kepada dua perkara:
1. Mati 2. Matahari Terbit Dari Barat.

Selain itu, maka berkejar-kejaranlah kita mencapai keampunan-Nya. Memang susah nak tinggal dosa kita, tapi kita kena usaha. Macam usahanya pembunuh 100 di dalam hadith Nabi riwayat Muslim. Lelaki itu, xsempat bertaubat pun. Dia baru sahaja bergerak untuk bertaubat. Tapi Allah telah mengampunkannya dan memasukkanya ke dalam syurga. Kerana dia telah bergerak kepada-Nya. Maka jangan kita lengah. Biar seluruh dunia menghina kita. Jangan kita jadikan itu pelambat langkahan kita kepada Allah SWT.

Saya ada satu kata-kata sebagai perkongsian:

“Sahabat, ana ni, nak pimpin tangan dengan enta masuk syurga. Jadi, kalau enta terjun ke dlm neraka sekali pun, ana akan terjun dlm api itu untuk tarik tangan enta semula”

Sebab saya ini sahabat anda. Dan andai saya ini pula yang tersungkur, saya suka kalau ada yang menghulurkan tangan. Manusia ini, perlu sokong menyokong, nasihat menasihati, bantu membantu. Baru ada sempurna menyempurnai. Sama-sama lah kita. Jangan berputus asa dengan hinaan orang. Kita bergerak kepada Allah yang langsung tidak menghina kita. Allah, yang akan mengampunkan dosa-dosa kita.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment