MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Thursday, July 15, 2010

PeRJaLaNaN HiDuPKu SeBaGai SeoRaNG GuRu..

Salam..buat kawan2 yg aku kasihi..rasenye dh lame aku xupdate my blog..aduii.. kesibukan tlh melanda driku menyebabkan aku dh lame xon my blog..nway, tbe2 aku rindukan pelajar2 skola yg aku ajar dlu..perjalanan diriku sebagai individu yang bakal menjadi guru memang penuh dengan liku...Bermula dari Ogos 2008, time tu aku baru sahaja lepas konvo then aku xde keja time tu kt kl..so aku pn apply jd seorg Guru Ganti kt KL.. Alhamdulillah, ari ni interview..esok terus mengajar kat SK Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur. Perasaan gembira!Takut!Seday! smua ade..yela..pengalaman pertama mengajar..tp xpe cz bdk skola rendah.. so, aku tabahkn driku utk mengajar..kol6pg aku dh gerak dr umah aku kt Pantai Dalam ke Sentul..Al maklumlah, bru pg tu aku nk survey tmpt..then, mmg rezeki aku, xsesat trs jmpa skola tu..1st aku diminta jar sbjk science & PJK so aku pn terima.. kebetulan ade guru prac kt skola tu. Aku pn xlah rase kekok dan malu utk bergaul. Maklumlah..aku ni pemalu orangnye..huhu..so,nk dijadikan cerita.. Inilah pengalaman pertama aku mengajar iaitu sebagai Guru Ganti di SK Bandar Baru Sentul bermula Ogos 2008 hingga Okt 2008.

Kemudian, aku pulang ke kg halamanku di Johor. Awal thn 2009 aku menjadi Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) di SMK Seri Aman, Johor..bukan kt sarawak tau. 1st msk skola tu, aku ditwrkn subjek BI tp aku tolak then dpt lg sbjk science cz aku stdy sports science..lawak btol..so ni cabaran aku untuk mengajar semakin membara kerana dari sekolah rendah ke sekolah menengah..huh..mmg mencabar kreadabiliti aku sbg seorang guru kerana pelajar sekolah menengah skrg mempunyai pemikiran yg jauh lebih matang berbanding dgn time aku blajo dlu..huhu..Mane tidaknye, dr segi pemakaian & segala yg ade kt aku diorg tegur..adoi!!Tp xpe, kenangan paling manis aku mengajar kt skola ni..aku dianugerahkan sbg Seorang Guru Paling Popular.. wow.. terharu gle tp malu cz terasa diri ni cm artisla plak..huhu..pengalaman kedua aku mengajar dari sekolah rendah ke sekolah menengah sebagai seorang Guru Sandaran iaitu bermula dari Januari 2009 hingga Jun 2009..

Selama hampir beberapa bulan aku mengajar di SMK Seri Aman. Aku ditawarkn utk sambung belajar dalam bidang pendidikan iaitu Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) & Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) serta Pensyarah Muda Sains Sukan di KPTM.. Alhamdulillah kepada Tuhan kerana memberikan rezeki kat aku tp, aku xdpt nk wat kptsn dlm 1jangkamasa yg terdekat...puas aku bertanya kepada kawan2 dan guru2 smua serta meminta petunjuk daripadaNya.. Akhirnya, aku membuat pilihan untuk menyambung pelajaran di UPSI iaitu DPLI..Dan bermulalah hidup aku sebagai seorang pelajar universiti selama hampir 10bulan saje..so di sinilah bermulanye aku sebagai seorang pelajar yang bakal menjadi Guru Sebenar iaitu bermula dr awal bulan Julai 2009..

Sepanjang aku&kwn2 lain orientasi..byk pengalaman pahit & manis aku lalui even mmg dlu pn aku dh ragging bdk junior kt UM tp kali ni smua bdk2 dh beso so, yg handle adeq2...jadi haru birulah..huhu..ape pn tq kt diorg tlg kami stle smua mslh ngn pihak UPSI dan KPM..kemudian, aku ditwrkn rumah yg xmenarik (demand) so, aku pakat same2 bdk PJK DPLi utk cari umah mlm tu dan akhirnye dpt sebuah rumah yg cute..kami duduk b4 dan kami bahagia even duk ngn ex PALAPES dan SUKSIS yg mmg skema pd mulanye..huhu..team DPLi PJK 2009/2010 paling sempoi & byk mslh pd mulanye tp berakhir dgn keseronokan..cayalah kawan2 ku, jgn gado2 lg tau..

Pada hri snin nye dh start claz..mmg struggle..tp best cz smgt baru utk study..so bermula lah zaman pembelajaran dgn bertimbun2 asigment yg ntah pape..ni durjana lah pnya pasal..huhu. Aku rase bangga even kami sbg pelajar UPSI tp kami belajar di bangunan milik Proton..Cantikkan..huhu..Rase cam bukan student UPSi..huhu

Walaupun aku boring duk Tg Malim tu cz rmai ckp sna cm pekan koboi tp aku suke lepax & riadah kat Tasik Proton City..tiap2 ptg klo aku bosan kt umah..aku mencari angin dan stamina kt sna..mmg seronokla..ade pasar mlm kt sna, aku ske sgt kt 1 kue tu..sedap gle..ape erk namenye..lupe!!..tp xpe, nnti aku nk lepax sna cz rmai junior2 aku wat DPLi 2010. Pejam celik, bangun duduk..aku dah abih stdy kt UPSI then, praktikal kt SMK Kg Baru Si Rusa, Port Dickson. Bermulalah gelaran aku sebagai seorang Guru Praktikal..Bermula dari awal bln Mac hingga Mei 2010..kat sini byk pengalaman aku dpt even mmg lth gle la..tp aku puas yg teramat..huhu..

Liku Kehidupan...Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik dan Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan..

1 comment:

  1. Wow. Suka baca entry nie. hehe. Sy pun sebenarnnye teringin nk jadi cikgu. hehe. Any tips? sebab serius tgh pening sekarang. Tak tau nak pegi mana lps SPM. Sy mmg teringin nk jadi cikgu sains/bio. hehe

    ReplyDelete