MaSa KiNi SeRiNg MeNCeMBuRui KiTa..TeRuS MeLaNgKaH Ke HaDaPaN & TiNgGaLkaN Yg Di BeLaKaNG..Yg BaiK DiJaDiKaN PaNdUaN HiDuP & KrG BaiK DiJaDiKaN PeNGaJaRaN..

Tuesday, June 8, 2010

CiNta..

CINTA...Ape itu cinta..huhu..CINTA merupakan cetusan perasaan atau emosi kepada sesuatu. Cinta ada kaitan langsung dengan kasih sayang, rindu, suka, gembira, sejahtera dan bahagia.

Perasaan cinta merupakan sifat semula jadi anugerah Allah. Cinta lahir dalam pelbagai jenis seperti cinta Allah, cinta Rasul, cinta diri, cinta keluarga, cinta suami atau isteri, cinta ibu bapa, cinta anak, cinta sahabat handai dan cinta harta.

Sebenarnya, cinta ada kaitan dengan keimanan dan ketaqwaan. Rasulullah bersabda dengan bermaksud: “Tiga sifat sesiapa yang memilikinya akan merasakan kelazatan iman iaitu jika ia mencintai Allah dan Rasulnya lebih dari yang lain. Jika dia mencintai sesama manusia semata-mata kerana Allah dan jika ia enggan kembali kepada kekufuran setelah diselamatkan Allah daripadanya, sebagaimana ia enggan dimasukkan ke dalam neraka” – Mutafakun alaih.

Kepentingan cinta kepada diri sendiri mendorong seseorang untuk menjaga dan menghargai diri sendiri, mengambil berat terhadap kesihatan dan mengambil berat terhadap kesejahteraan fizikal dan mental.

4 comments:

  1. cinta la diri sendiri...cinta Allah..cinta Rasul..cinta Islam..cinta ibubapa adalah cinta sebenar..cinta kekasih perlu ada kejujuran..

    ReplyDelete
  2. betul2...huhu...i like it..but who r u???

    ReplyDelete
  3. sy..insan..
    dlm kehidupan ini..kita adalah diri kita..;)so maju kedepan..

    ReplyDelete
  4. cintailah ALLAH SWT...
    kerna DIA yg kekal abadiey...
    smoger nta dalam brokah ALLAH SWT slalu....

    YA ALLAH,...
    jgn bebankan kami dgn bebanan yg berat...
    jauhkanlah kami dari azabMU yg pedih..
    terimalah doa2 kami...
    amin...

    ReplyDelete